PRINCÍPY A HODNOTY ŠKOLY

„Dieťa môže dosiahnuť úspech. Ale iba vtedy, keď ho nebudeme nútiť, aby dosiahlo úspech podľa našich predstáv.“

  • prirodzené učenie hrou, cez príbehy, zážitky a súvislosti, učenie prekonávaním prekážok, robením chýb a možnosťou zažiť dôsledky svojich rozhodnutí

  • vyučovací proces a všetky aktivity v škole prebiehajú tak, aby deti boli šťastné a do školy chodili rady, aby na základe vlastnej vnútornej motivácie a zažitých skúseností rozvíjali svoje poznanie, sociálne zručnosti, schopnosti, univerzálne hodnoty a ľudskosť

  • deti si volia svoje tempo, poradie aktivít, plán; učia sa rozhodovať, plánovať a organizovať svoj čas       

  • vzdelávanie bez stresu a strachu, obáv zo známkovania; namiesto tlaku zvonka škola podporuje vnútornú motiváciu „Je to na tebe, je to v tvojich rukách“

  • škola poskytuje deťom zdravú mieru autonómie, aby sa dieťa dokázalo samé premyslene rozhodovať; vedie deti k sebadisciplíne, nie k slepej poslušnosti    

  • škola vytvára priestor, aby dieťa mohlo robiť informované rozhodnutia, poskytuje dieťaťu dostatok informácií, aby sa mohlo čo najlepšie rozhodnúť; „je to na tebe“ neznamená, že neexistujú hranice, dieťa treba nechať manévrovať v týchto hraniciach a dovoliť mu urobiť aj chyby

  • nie je možné dieťa niečo naučiť na základe jednostrannej vôle, môže sa to naučiť jedine sám a škola mu v tom môže pomôcť tým, že mu vytvorí podnetné a inšpiratívne prostredie

„Kto napreduje vo vedomostiach, ale zaostáva v ľudskosti, ten kráča viac dozadu než dopredu.“

  • dôležitými cieľmi školy sú rozvíjanie kritického a tvorivého myslenia, odvahy a statočnosti, dôvery a sebadôvery, vzájomnej otvorenej komunikácie, sociálnych zručností

  • škola nepoužíva tresty, ale umožní dieťaťu zažiť dôsledky nesprávneho rozhodnutia, z chybných rozhodnutí pramení skúsenosť a skúsenosti vedú k múdrosti

  • škola podporuje samostatné informované rozhodovanie dieťaťa, čo pomáha rozvíjať tie oblasti mozgu, ktoré sa zapájajú do riešenia náročných rozhodnutí v budúcnosti

  • úspech v škole nie vždy znamená byť úspešný v živote; najdôležitejšie je vytvoriť zmysel pre zodpovednosť, to je kľúč k výchove samostatného vnútorne motivovaného dieťaťa

  • škola poskytuje dieťaťu podporu a oporu, nie policajnú kontrolu; ak cíti podporu aj keď sa mu nedarí, buduje sa v ňom sebaúcta a odolnosť

  • škola úplne vylučuje súťaživosť, ktorá spôsobuje veľkú ujmu na psychike detí, prispieva k rozvoju neprimeraného ega alebo naopak, k pocitu menejcennosti "Aby som ja mohol vyhrať, ty musíš prehrať"

  • učiteľ nie je ten, čo prikazuje, rozhoduje, napomína, zakazuje a trestá, ale je to sprievodca, motivátor, organizátor a konzultant, ktorý ponúka obsah vzdelávania, poskytuje podnety, ukazuje cestu, podporuje sebapoznanie a sebariadenie detí

  • učiteľa môžeme prirovnať k záhradníkovi; záhradník rastliny "nerastie", ale poskytuje rastline všetko, čo k rozvíjaniu potrebuje

PRIRODZENOU SÚČASŤOU VZDELÁVANIA JE BUDOVANIE A ROZVÍJANIE ÚCTY A LÁSKY K RODINE, K SVOJMU NÁRODU, K JEHO DEJINÁM, K NÁRODNEJ HRDOSTI, K LÁSKE K VLASTI.

  • škola nie je súčasťou siete škôl; deti sú zapísané v kmeňovej partnerskej škole, kde majú povolené individuálne vzdelávanie a navštevujú našu komunitnú školu 
  • raz za pol školského roka kmeňová škola preverí nadobudnuté znalosti dieťaťa
  • absolvent Radostnej cesty je pripravený úspešne vykonať prijímaciu skúšku na strednú školu s rozvinutou schopnosťou sebariadenia, sociálnymi a komunikačnými zručnosťami, vnútornou motiváciou, sebadôverou a hodnotovou  výbavou