každé dieťa má svoju špecifickú energiu, disponuje obrovskou vnútornou silou, osobnou kompetenciou, sebadôverou a schopnosťou rozhodovať sa. Od nás potrebuje bezpečný a rešpektujúci priestor, aby mohlo rozvíjať svoje vrodené dary. Nádherné príbehy detí, ktoré sa vzdelávali doma a neskôr nastúpili do školského systému.


Ideály, ciele, očakávania, normy a presvedčenia, ktoré sme v spoločnosti vytvorili, nám bránia vidieť, kým deti v skutočnosti sú. Vynikajúci film O naliehavej potrebe nových vzdelávacích ciest.

Rešpektujúcu výchovu nemožno zamieňať za voľnú bezbrehú výchovu, ktorá deťom škodí práve tak ako výchova autoritatívna. Jana Nováčková je známa aj svojimi kritickými názormi na tradičné školstvo. Po dlhoročnej snahe urobiť školu pre deti o niečo prijateľnejšou, dospela k názoru, že je to nereformovateľný systém.

SUMMERHILL

Demokratická, v pravom slova zmysle (nežijeme v demokracii), škola Summerhill bola založená v roku 1921. Založil ju škótsky pedagóg A. S. Neill (1884 - 1973) a jej prednosťou je netradičný prístup k výučbe. Tento zakladateľ tvrdil, že vonkajší tlak má negatívny vplyv na utváranie človeka a funkciou učiteľa je chrániť žiaka pred zhubnými vonkajšími vplyvmi. Ďalej odporúčal zrušiť tresty a obmedziť mocenskú autoritu učiteľa. Kládol dôraz na žiacku samosprávu (bez zásahov učiteľa), na slobodné konanie detí a výučbu založenú na neformálnych rozhovoroch.

Iná forma vzdelávania, ktorá vychádza z princípu, že aj dieťa je človek a nie len bábkou v rukách rodičov či učiteľov. Summerhill učí deti, aby riadili sami seba, svoje myslenie, svoje telá, svoje emócie. Deti sami rozhodujú o tom, či, čo, ako alebo kedy sa budú učiť. Funguje to skvele.

SLOBODNÉ DETI

SLOBODNÉ DETI - BESEDA O DOKUMENTE

Deti prichádzajú na svet s vrodenou schopnosťou učiť sa ... zmyslom vzdelávania je, aby mohlo rozvinúť čo najlepšie svoj potenciál, nájsť svoje miesto v spoločnosti a prežiť pekný život ... hovorí PhDr. Jana Nováčková, CSc.

Predstavme si, že by sme všetky maličké deti v nejakej inštitúcii nútili naraz chodiť, hovoriť, bicyklovať ... to dieťa, ktoré to nezvládne v stanovenom čase "onálepkujeme" že má dysfunkciu?! A takto je to so všetkým vo vývine a vzdelávaní detí. Systém je prekážkou. pretože určuje, že rovnako staré deti sa učia rovnaké veci v rovnakom čase rovnakým spôsobom. LENŽE Vnútorné dozrievanie a VNÚTORNÁ motivácia dieťaťa nie je vŽDY V synchronicite s vonkajšími podnetmi. Preto sa nám stáva aj v dospelosti, že viac rozumieme niekomu, kto je od nás oveľa starší či mladší.

O rešpekte, motivácii aj o rizikách odmien a trestov

Oldřich Botlík:  "Keby sa deti v škole učili bicyklovať, prebiehalo by to asi tak, že ministerstvo by zaviedlo predmet cyklistika a spísalo by osnovy. V septembri by sa začalo s vyučovaním systematiky, na aké skupiny delíme bicykle ... potom by sa prešlo k vývoju bicyklov, k názvosloviu súčiastok, k správnemu výstroju, bezpečnosti, k dopravným predpisom atď. Prešlo by pol školského roka a dieťa ešte nesedelo na bicykli. Takto škola deťom cyklistiku znechutí a ony si to neskúsia ani doma. Toto je posolstvo, ktoré škola šíri"