Sebariadené vzdelávanie

     Každý deň začína neformálne stretnutím v kruhu. Rozvíjanie sociálnych zručností je dôležitou súčasťou vzdelávania. Úlohou každého dieťaťa je navrhnúť si plán na dnešný deň. Niekedy si deti plánujú deň spolu s jedným alebo dvomi ďalšími deťmi. Deti tvoria svoje denné plány so zreteľom na týždenný vzdelávací blok v spoločenskovednej, prírodovednej, umeleckej a technickej  oblasti. Skupinky a podskupinky sa neustále vytvárajú a menia, občas niekto skupinku opustí a keď potrebuje, pracuje istý čas sám. 

     Keď má dieťa plán hotový, začína pracovať. Môže pracovať tak dlho ako potrebuje, alebo ako chce. Keď deti cítia, že sú pripravené ísť ďalej, môžu tak slobodne urobiť. Postupujú svojím vlastným tempom. Pracujú na svojej úrovni a postupujú tak ďaleko, ako dokážu a chcú ísť. Kedykoľvek jednotlivci alebo skupiny cítia potrebu urobiť si pohybovú alebo relaxačnú prestávku, môžu tak urobiť. Už počujem otázku, či to deti nezneužívajú. Nezneužívajú. Deti si proces učenia plánujú a riadia samé, robia slobodné rozhodnutia, za učenie preberajú zodpovednosť a učia sa sebahodnoteniu. Ak sa im nedarí, nie je to neúspech, je to iba chyba. A chyby sú súčasťou učebného procesu.

" Po období adaptácie v slobodnej škole väčšina detí veľmi rýchlo napreduje. Pár mesiacov sebariadeného vzdelávania prináša hmatateľné výsledky. Prichádzajú dôkazy školskej a sociálnej úspešnosti a rastu. Všetko sa odohráva v atmosfére absolútnej dôvery. Deti, ktoré postupujú rýchlejším tempom, prejavujú záujem o spoluprácu a náročné projekty. Postupujú rýchlo  dopredu, pretože ich nebrzdia pomalšie sa učiaci. Ale aj deti s doterajšími problémami v učení robia veľké pokroky. Neviem presne vysvetliť, čo sa stalo, ale zdá sa mi, že keď sa zmenilo ich sebavnímanie, keď zistili, že slobodne môžu, tak to spravili. Z pomaly sa učiacich sa postupne stali rýchlo napredujúci. Úspech plodil úspech."                                                          

                                                                                     (sprievodkyňa-učiteľka slobodnej školy)

      Podmienky úspešného vzdelávania podľa detí:                                                                                          

  • deti chcú byť rešpektované a chcú mať dôveru

  • deti chcú byť súčasťou školskej rodiny

  • deti chcú mať možnosť byť zodpovedné

  • deti chcú slobodu, nie povolenie

  • deti chcú podporujúce prostredie, kde majú o nich záujem

  • deti chcú mať možnosť výberu


ORGANIZÁCIA VZDELÁVANIA

  • deti sa vzdelávajú vo vekovo zmiešaných komunitách, ktoré majú veľa predností
  • vzdelávanie začína aj končí stretnutím všetkých detí a učiteľov - sprievodcov v kruhu, kde sa môžu všetci podeliť o svoje pocity, túžby, predstavy, návrhy, riešenia
  • škola poskytuje vzdelávanie vo všetkých kľúčových predmetoch; vzdelávanie prebieha v tématických blokoch v súčinnosti všetkých dotknutých predmetov v rámci medzipredmetových vzťahov
  • súčasťou vzdelávania sú výchovné predmety a aktivity podporujúce rozvoj praktických zručností a schopností (pohyb, zdravie, výživa, tvorivé dielne, záujmové kluby)
  • vzdelávanie v priestoroch školy, v prírode, na ihrisku, v knižnici; činnosť školy dopĺňajú diskusie, výstavy, výlety, exkurzie a ďalšie rozvíjajúce aktivity 
  • vzdelávanie poskytujú interní a externí učitelia - sprievodcovia

 Ľudia sú nositeľmi práv.

Deti sú ľudia.

     Najvyšším orgánom školy je Školská rada. Všetci jej členovia, dospelí aj deti, sú tvorcami Pravidiel, ktoré sa zaväzujú rešpektovať, čím preberajú zodpovednosť za blaho školy, za atmosféru slobody, rešpektu, spravodlivosti, dôvery a poriadku v komunite. Škola je miesto, kde sa rešpektuje, že všetci ľudia sa rodia s rovnakými neodcudziteľnými právami. Kniha Pravidiel je živý dokument, ktorý sa neustále vyvíja podľa potrieb komunity. Ak sa ukáže niektoré pravidlo nedostatočné, zbytočné, nesprávne sformulované, alebo je nutné zaviesť nové pravidlo, existujúce zmeniť alebo doplniť, Školská rada o tom rozhodne hlasovaním. Školská rada sa stretáva raz za týždeň a každý môže priniesť svoje návrhy. Všetci členovia Školskej rady, vrátane dospelých, majú jeden hlas. O návrhoch sa diskutuje, čím sa u detí rozvíjajú komunikačné a argumentačné zručnosti. 

     Prax v slobodných školách ukazuje, že aj malé deti sú schopné vytvárať kvalitné a účinné pravidlá. A keďže sú ich tvorcami, dodržiavajú ich oveľa ochotnejšie, ako keď sa im neustále niečo prikazuje. Sú to ich vlastné pravidlá, za dodržiavanie ktorých preberajú zodpovednosť. Prežívajú radosť z toho, že môžu slobodne ovplyvniť veci, ktoré sa ich týkajú.

     Je zvláštne, že školský systém deklaruje, že je demokratický, ale deti za bránami školy nerozhodujú vôbec o ničom. Pred časom síce boli vytvorené žiacke parlamenty, ale bez reálnych  rozhodovacích kompetencií. Som presvedčená, že keby boli školské poriadky v rukách detí, bolo by v nich viac človečiny, menej formalizmu a zbytočných slov.